Mediawijzer.net heeft CHOICE gevraagd een creatieve oplossing te bieden voor een verdiepend onderzoek naar 12-15 jarigen. Hoe zij alleen, met elkaar én van elkaar mediawijsheid leren en ontdekken.
Mediawijzer.net is hét Nederlands netwerk en kennisinstituut voor mediawijsheid. In 2008 opgericht op initiatief van de Ministeries van OCW en van Jeugd en Gezin om alle kinderen en jongeren in Nederland mediawijzer te maken. Bij het netwerk zijn meer dan 1.000 organisaties aangesloten.
Dit onderzoek moest meer doen dan alleen verkennen en beschrijven. Een creatieve blik én aanpak was essentieel. CHOICE ontwikkelde een onderzoeksreis die hier naadloos op aansloot.
Centraal stond de vraag: 'waarom doen ze wat ze doen en wat heeft ze daar gebracht?' CHOICE ontwikkelde een onderzoeksreis bestaande uit Whatsapp-chat en co-creatie sessies met groepjes vrienden en een omvangrijk representatief online onderzoek.
De Whatsapp groepjes geven een unieke inkijk in hoe 12-15 jarigen zich online naar en met elkaar gedragen, hoe de onderlinge dynamiek online is en hoe zij online vriendschap beleven en uitdragen. De co-creatie sessies hebben leuke ideeën opgeleverd waar het Mediawijzer.net netwerk direct mee verder kan, en een tiental hypothesen.
In de online enquête is optimaal aangesloten bij de belevingswereld van de jongeren via:
Met de inzichten kunnen ouders en docenten echt het verschil maken in de ondersteuning van onze jongeren op weg naar een zelfstandig mediawijs bestaan in de 21e eeuw. Bekijk de whitepaper hier of lees het persbericht op mediawijzer.net hier.
CHOICE heeft de key insights van dit onderzoek gepresenteerd op het Marketing Insights Event 2018.